Inkomna remissvar från allmänheten

Den 1 april 2020 kungjorde regeringen kärnavfallsbolagets (SKB), komplettering till ansökan om ett kärnbränsleförvar enligt miljöbalken och kärntekniklagen. Regeringen skickade ut kompletteringen på remiss i syfte att säkra att även allmänheten har fått allt underlag och ge dem möjlighet att inkomma med synpunkter senast 17 juni 2020.

Här kan du läsa mer om remissen >>

Miljödepartementet handlägger ansökningarna om kärnbränsleförvaret enligt miljöbalken (dnr M2018/00217/Me) och enligt lagen om kärnteknisk verksamhet (dnr M2018/00221/Ke).

Här nedan listar vi de inkomna svaren:

Yttrande Folkkampanjen mot Kärnkraft-Kärnvapen. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200618 >>

Yttrande Jacqueline Otabbong. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200618 >>

Yttrande Gröna Kvinnor, Ewa Larsson. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200617 >>

Yttrande Miljöpartiet Enköping. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200617

Yttrande Miljöpartiet de gröna i Uppsala län, Miljöpartiets kommunföreningar i Uppsala län. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200617 >>

Yttrande. Föreningen Värmland mot Kärnkraft. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200617

Yttrande, synpunkter på risker med kopparkapslar, Karin Gustafsson, 200616 >>

Yttrande, Christine Vaple, 200616 >>

Yttrande från Kärnavfallsrådet. Överlämnande av ansökningar av Svensk KärnbränslehanteringAB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande avanvänt kärnbränsle, 200616 >>

Yttrande Ostkustens Framtid. Yttrande av överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar förslutligt omhändertagande av använt kärnbränsle,  200616 >>

-  Yttrande Ylva Lund. Synpunkter för använt kärnbränsle i Forsmark, 200615 >>