Remiss på kraftigt höjda kärnavfallsavgifter för 2015: SSM vill ha nytt underlag redan nästa år

Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, underkänner kraftindustrins kärnavfallsbolag SKB:s kostnadsberäkningar för framtida hantering och slutförvaring av kärnavfall och rivning av reaktorer. Myndigheten föreslår samtidigt en kraftig höjning av avgiften till kärnavfallsfonden för 2015 från 2,2 till 3,8 öre/kWh. Förslaget skulle egentligen gälla hela treårsperioden 2015-2017 men SSM har valt att utnyttja en regel i finansieringsförordningen som anger att om det föreligger särskilda skäl kan förslaget göras ettårigt. SSM bedömer att kärnavfallsbolagets kostnadsberäkningar är så undermåliga att bolaget måste skicka in ett nytt underlag för att beräkna avgifterna för 2016-17. Myndigheten bedömer att den beräkningsmodell som industrin har använt ger en underskattning av kostnaderna med 11 miljarder kronor. 

I januari lämnade kraftindustrin via sitt kärnavfallsbolag SKB in beräkningar på framtida kostnader för hantering och slutförvaring av kärnavfall och rivning av reaktorer, till Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM. Detta sker regelbundet enligt finansieringsförordningen för att regeringen ska kunna fastställa den avgift kraftindustrin är skyldig att betala till kärnavfallsfonden under de kommande tre åren. Kärnavfallsfonden är den fond som ska finansiera dessa framtida kostnader. Beslutet gäller även säkerheter som ska ställas för de medel som inte redan är tillförda. På senhösten skulle den nya regeringen efter valet beslutat om avgifter och säkerheter för perioden 2015-2017.

Sedan januari har Strålsäkerhetsmyndigheten med hjälp av bl.a. bedömningar från regeringens expertmyndighet, Konjunkturinstitutet, KI, granskat SKB:s beräkningar. SSM har tagit fram ett förslag som ska skickas till regeringen i höst. Och den 26 juni skickade myndigheten ut sitt förslag på kärnavfallsavgift på remiss. Svar på remissen ska lämnas senast 1 september 2014.

SSM föreslår att öka avgiften från i genomsnitt 2,2 till 3,8 öre/kWh, dvs. en ökning med 73%. Förslaget grundar sig bland annat på att SKB:s kostnadsberäkningar kan vara underskattade med minst elva miljarder kronor. Enligt en utredning som SSM låtit KI göra bör beräkningarna istället ske med en annan metod än den som SKB använder. Därför föreslår SSM att avgiften endast ska sätts för 2015 och att SKB får ta fram ett nytt underlag för åren 2016-2017. Detta är en extraordinär åtgärd som är möjligt enligt finansieringsförordningen om särskilda skäl föreligger. 

Sedan den förra beräkningen har Strålsäkerhetsmyndigheten, på uppdrag av regeringen, och i samarbete med Riksgälden och Kärnavfallsfonden granskat statens ekonomiska risk i nuvarande finansieringslag och förordning. Myndigheternas utredning, med förslag på lagändringar kommer inte att hinnas hanteras av riksdagen under nuvarande mandatperiod. Detta leder till att dessa eventuella lagändringar inte kommer att göras i tid för att påverka avgifter och säkerheter för avgiftsperioden 2015, med däremot eventuellt för 2016-2017 om regeringen beslutar sig för att följa myndighetens förslag. Naturskyddsföreningen och MKG har motsatt sig ett antal förslag i utredningen som föreningarna menar ökar statens risk i stället för att minska den som var utredningens avsikt. Även Riksgälden ser problem med flera av förslagen och vill ha dem mer utredda.

 

Länkar:

SSM:s remiss, 140626 >>

SSM:s rapport ”Förslag på kärnavfallsavgifter, finansiering och kompletteringsbelopp för 2015” 140626 >> 

SSM:s ”Beräkning av merkostnader 2013 för avveckling av de svenska kärnkraftverken och omhändertagande av restprodukter”, 140626 >>

Bilagor till avgiftsförslaget för 2015 enligt finansieringslagen >>

Nyhet på MKG:s hemsida om att SKB skickar uppskattningar av framtida avfallskostnader till SSM, 140107 >> 

Nyhet på MKG:s hemsida om att Naturskyddsföreningen och MKG varnar för högre finansiella risker för staten, 140131 >> 

Nyhet på SR Vetenskapsradion ”Kraftig höjning föreslås för kärnavfallsfonden”, 140627 >>

 

 
 

 

Om kärnbränsleförvaret och SFR 2

I MKG:s portaler om kärnbränsleförvaret och SFR 2 finns information om aktuella händelser, möjlighet att följa regeringens, myndighetens och domstolens arbete, ladda ner handlingar m.m. I och med att MKG:s kansli lagts ner i slutet av 2024 är det möjligt att informationen inte längre är aktuell.

 

Prövningen om kärnbränsleförvaret pågår i domstol 

Regeringen gav den 27 januari 2022 tillåtlighet/tillstånd till ansökan om ett kärnbränsleförvarssystem. Naturskyddsföreningen m.fl. skickade den 27 april 2022 in en begäran om rättsprövning av regeringens beslut till Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) och kompletterade den 27 januari 2023 och den 8 maj 2023. Den 11 maj godkände HFD regeringens beslut. Kärnavfallsbolaget SKB skickade den 30 juni 2023 in ett underlag till mark- och miljödomstolens med begäran om tillstånd med villkor för kärnbränsleförvaret och inkapslingsanläggningen. Domstolen har remissat underlaget och skriftväxling pågår. Huvudförhandlingen planeras till september 2024. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, fortsätter att hantera ansökan i en stegvis prövning enligt kärntekniklagen där nästa steg är att kärnavfallsbolaget SKB skickar in en ny säkerhetsanalys PSAR som ska godkännas innan byggstart kan ske.

Läs mer >> 

 

Prövningen om SFR 2 pågår hos SSM 

Regeringen godkände utbyggnaden av SFR 2 den 22 december 2021. Den 21 december 2022 gav mark- och miljödomstolen tillstånd enligt miljöbalken. Länsstyrelsen i Uppsala län överklagade domstolens beslut om villkor till miljööverdomstolen och fick delvis rätt. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, fortsätter att hantera ansökan i en stegvis prövning enligt kärntekniklagen där det första steget för att bolaget ska få börja bygga är att en inlämnad ny säkerhetsanalys PSAR godkänns.

Läs mer >> 

Nyheter

Kalendarium

Inga aktuella händelser.

Till kalenderhistoriken

Prenumerera på MKG:S RSS

Prenumerera på MKB: nyhetsbrev