Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, underkänner kraftindustrins kärnavfallsbolag SKB:s kostnadsberäkningar för framtida hantering och slutförvaring av kärnavfall och rivning av reaktorer. Myndigheten föreslår samtidigt en kraftig höjning av avgiften till kärnavfallsfonden för 2015 från 2,2 till 3,8 öre/kWh. Förslaget skulle egentligen gälla hela treårsperioden 2015-2017 men SSM har valt att utnyttja en regel i finansieringsförordningen som anger att om det föreligger särskilda skäl kan förslaget göras ettårigt. SSM bedömer att kärnavfallsbolagets kostnadsberäkningar är så undermåliga att bolaget måste skicka in ett nytt underlag för att beräkna avgifterna för 2016-17. Myndigheten bedömer att den beräkningsmodell som industrin har använt ger en underskattning av kostnaderna med 11 miljarder kronor.
I januari lämnade kraftindustrin via sitt kärnavfallsbolag SKB in beräkningar på framtida kostnader för hantering och slutförvaring av kärnavfall och rivning av reaktorer, till Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM. Detta sker regelbundet enligt finansieringsförordningen för att regeringen ska kunna fastställa den avgift kraftindustrin är skyldig att betala till kärnavfallsfonden under de kommande tre åren. Kärnavfallsfonden är den fond som ska finansiera dessa framtida kostnader. Beslutet gäller även säkerheter som ska ställas för de medel som inte redan är tillförda. På senhösten skulle den nya regeringen efter valet beslutat om avgifter och säkerheter för perioden 2015-2017.
Sedan januari har Strålsäkerhetsmyndigheten med hjälp av bl.a. bedömningar från regeringens expertmyndighet, Konjunkturinstitutet, KI, granskat SKB:s beräkningar. SSM har tagit fram ett förslag som ska skickas till regeringen i höst. Och den 26 juni skickade myndigheten ut sitt förslag på kärnavfallsavgift på remiss. Svar på remissen ska lämnas senast 1 september 2014.
SSM föreslår att öka avgiften från i genomsnitt 2,2 till 3,8 öre/kWh, dvs. en ökning med 73%. Förslaget grundar sig bland annat på att SKB:s kostnadsberäkningar kan vara underskattade med minst elva miljarder kronor. Enligt en utredning som SSM låtit KI göra bör beräkningarna istället ske med en annan metod än den som SKB använder. Därför föreslår SSM att avgiften endast ska sätts för 2015 och att SKB får ta fram ett nytt underlag för åren 2016-2017. Detta är en extraordinär åtgärd som är möjligt enligt finansieringsförordningen om särskilda skäl föreligger.
Sedan den förra beräkningen har Strålsäkerhetsmyndigheten, på uppdrag av regeringen, och i samarbete med Riksgälden och Kärnavfallsfonden granskat statens ekonomiska risk i nuvarande finansieringslag och förordning. Myndigheternas utredning, med förslag på lagändringar kommer inte att hinnas hanteras av riksdagen under nuvarande mandatperiod. Detta leder till att dessa eventuella lagändringar inte kommer att göras i tid för att påverka avgifter och säkerheter för avgiftsperioden 2015, med däremot eventuellt för 2016-2017 om regeringen beslutar sig för att följa myndighetens förslag. Naturskyddsföreningen och MKG har motsatt sig ett antal förslag i utredningen som föreningarna menar ökar statens risk i stället för att minska den som var utredningens avsikt. Även Riksgälden ser problem med flera av förslagen och vill ha dem mer utredda.
Länkar:
Bilagor till avgiftsförslaget för 2015 enligt finansieringslagen >>
Nyhet på SR Vetenskapsradion ”Kraftig höjning föreslås för kärnavfallsfonden”, 140627 >>
Om kärnbränsleförvaret och SFR 2
