Naturskyddsföreningen och Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG, har den 1 september skickat in sitt svar på Strålsäkerhetsmyndighetens remiss om kärnavfallsavgifter för 2015. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, har föreslagit en kraftig höjning av avgiften till kärnavfallsfonden för 2015 från 2,2 till 3,8 öre/kWh. För att kunna göra beräkna avgift för 2016-2017 vill SSM ha nya kostnadsberäkningar från kraftindustrins kärnavfallsbolag SKB. Föreningarna stödjer myndighetens föreslag i stort men anser att ett för stort fokus har lagts på att minska industrins kostnader och därmed öka statens och skattebetalarnas risker.
I januari lämnade kraftindustrin via sitt kärnavfallsbolag SKB in beräkningar på framtida kostnader för hantering och slutförvaring av kärnavfall och rivning av reaktorer, till Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM. Detta sker regelbundet enligt finansieringsförordningen för att regeringen ska kunna fastställa den avgift kraftindustrin är skyldig att betala till kärnavfallsfonden under de kommande tre åren. Kärnavfallsfonden är den fond som ska finansiera dessa framtida kostnader. Det är regeringen som slutligen beslutar om nästa periods avgifter och säkerheter.
Sedan januari har Strålsäkerhetsmyndigheten med hjälp av bl.a. bedömningar från regeringens expertmyndighet, Konjunkturinstitutet, KI, granskat SKB:s beräkningar. SSM har tagit fram ett förslag som ska skickas till regeringen i höst. Och den 26 juni skickade myndigheten ut sitt förslag på kärnavfallsavgift på remiss. Den 1 september 2014 skickade Naturskyddsföreningen och Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG, in sitt svar.
SSM föreslår att öka avgiften från i genomsnitt 2,2 till 3,8 öre/kWh. Förslaget grundar sig bl.a. på att SKB:s kostnadsberäkningar kan vara underskattade med minst elva miljarder kronor. Enligt en utredning som SSM låtit KI göra bör beräkningarna istället ske med en annan metod än den som SKB använder. Därför föreslår SSM att avgiften endast ska sätts för 2015 och att SKB får ta fram ett nytt underlag för åren 2016-2017. Naturskyddsföreningen och MKG stödjer att avgiften för 2015 blir minst ca. 4 öre per kWh.
Föreningarna skriver i sitt remissvar att det är fullt möjligt att kärnavfallsavgiften måste höjas till mellan 8 och 10 öre/kWh för att inte staten ska riskera att stå för kostnaderna för slutförvaring av radioaktivt avfall och kärnkraftavveckling. Föreningarna stödjer också föreslaget att i detta läge bara bestämma avgifter och belopp för 2015.
Föreningarna betonar i sitt yttrande att det är viktigare att se till att kärnavfallsavgiften är hög än att hålla låga avgifter med motivering att det finns säkerheter som ska garantera att det finns tillräckligt med pengar för slutförvaring och avveckling. Föreningarna anser att utredarna i olika detaljförslag lagt för stort fokus på att minska industrins kostnader och därmed öka statens risker.
Sedan den förra beräkningen har Strålsäkerhetsmyndigheten, på uppdrag av regeringen, och i samarbete med Riksgälden och Kärnavfallsfonden granskat statens ekonomiska risk i nuvarande finansieringslag och förordning. Myndigheternas utredning, med förslag på lagändringar kommer inte att hinnas hanteras av riksdagen under nuvarande mandatperiod. Detta leder till att dessa eventuella lagändringar inte kommer att göras i tid för att påverka avgifter och säkerheter för avgiftsperioden 2015, med däremot eventuellt för 2016-2017 om regeringen beslutar sig för att följa myndighetens förslag. Naturskyddsföreningen och MKG har motsatt sig ett antal förslag i utredningen som föreningarna menar ökar statens risk i stället för att minska den som var utredningens avsikt. Även Riksgälden ser problem med flera av förslagen och vill ha dem mer utredda.
Länkar:
Naturskyddsföreningen och MKG:s remissvar, 140901 >>
Bilagor till avgiftsförslaget för 2015 enligt finansieringslagen >>
Tidigare nyheter på MKG:s hemsida:
Nyhet på SR Vetenskapsradion ”Kraftig höjning föreslås för kärnavfallsfonden”, 140627 >>
Yttranden från andra remissinstanser [pdf:er]:
Kärnavfallsfonden >>
Bilaga >>
SKB >>
Bilaga 1 >>
Bilaga 2 >>
Om kärnbränsleförvaret och SFR 2
