I mars 2021 publicerades en studie av en forskargrupp ledd av Jinshan Pan, professor i korrosionslära vid KTH, i den vetenskapliga tidskriften Corrosion Science. Artikeln visade på mer omfattande korrosionsproblem än tidigare har antagits för kopparkapseln i det planerade kärnbränsleförvaret. Forskarna har fortsatt sina studier och en ny vetenskaplig artikel publicerades i Corrosion Science den 21 november. Studien visar att både svavel och klor snabbt tränger in i kopparn och kan ge allvarliga korrosionsproblem.
I mars 2021 publicerades en studie av en forskargrupp ledd av Jinshan Pan, professor i korrosionslära vid KTH, i den vetenskapliga tidskriften Corrosion Science. Artikeln visade på mer omfattande korrosionsproblem än tidigare har antagits för kopparkapseln i det planerade kärnbränsleförvaret. Studien gjordes med svavelhaltigt syrefritt vatten vid rumstemperatur och använde ny avancerad analysteknik. Forskarna har fortsatt sina studier och en ny vetenskaplig artikel publicerades i Corrosion Science den 21 november. Den nya studien gäller koppar i ett simulerat förvarsvatten med och utan tillsatta sulfider vid 60 grader. Studien visar att både svavel och klor snabbt tränger in i kopparn och kan ge korrosionsproblem, något som det måste tas hänsyn till i större utsträckning för att förstå om koppar är ett lämpligt kapselmaterial.
Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning MKG anser det viktigt att ny kunskap tillförs i forskningen om kopparkorrosion, något som KTH-forskarna nu gör. Strålsäkerhetsmyndigheten SSM måste följa upp detta arbete när nästa säkerhetsanalys för kärnbränsleförvaret ska godkännas för att få börja bygga förvaret.
Länkar:
KTH-forskarnas studie i Corrosion Science, 221121 >>
KTH-forskarnas studie på Corrosion Science hemsida >>
Tidigare nyheter på MKG:s hemsida med den tidigare studien och avvisande av kritik från kärnavfallsbolaget SKB:
KTH-forskare avvisar SKB-kritik av viktig kopparkorrosionsstudie, 220424 >>
Nya forskningsrön från KTH visar på större problem för kopparkapslar i kärnbränsleförvar, 210326 >>
Tidigare nyheter om kopparkorrosion på MKG:s hemsida >>