Inkomna remissvar från allmänheten

Den 1 april 2020 kungjorde regeringen kärnavfallsbolagets (SKB), komplettering till ansökan om ett kärnbränsleförvar enligt miljöbalken och kärntekniklagen. Regeringen skickade ut kompletteringen på remiss i syfte att säkra att även allmänheten har fått allt underlag och ge dem möjlighet att inkomma med synpunkter senast 17 juni 2020.

Här kan du läsa mer om remissen >>

Miljödepartementet handlägger ansökningarna om kärnbränsleförvaret enligt miljöbalken (dnr M2018/00217/Me) och enligt lagen om kärnteknisk verksamhet (dnr M2018/00221/Ke).

Här nedan listar vi de inkomna svaren:

Yttrande Folkkampanjen mot Kärnkraft-Kärnvapen. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200618 >>

Yttrande Jacqueline Otabbong. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200618 >>

Yttrande Gröna Kvinnor, Ewa Larsson. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200617 >>

Yttrande Miljöpartiet Enköping. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200617

Yttrande Miljöpartiet de gröna i Uppsala län, Miljöpartiets kommunföreningar i Uppsala län. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200617 >>

Yttrande. Föreningen Värmland mot Kärnkraft. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200617

Yttrande, synpunkter på risker med kopparkapslar, Karin Gustafsson, 200616 >>

Yttrande, Christine Vaple, 200616 >>

Yttrande från Kärnavfallsrådet. Överlämnande av ansökningar av Svensk KärnbränslehanteringAB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande avanvänt kärnbränsle, 200616 >>

Yttrande Ostkustens Framtid. Yttrande av överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar förslutligt omhändertagande av använt kärnbränsle,  200616 >>

-  Yttrande Ylva Lund. Synpunkter för använt kärnbränsle i Forsmark, 200615 >>

Komplettering MILKAS. Överlämnande av ansökningar av Svensk Kärnbränslehantering AB:s (SKB) om tillstånd till anläggningar för slutligt omhändertagande av använt kärnbränsle, 200615 >>

Skrivelse, synpunkter angående kärnbränsleförvarsansökan, Opinionsgruppen för säker slutförvaring i Östhammar (Oss) gm Joachim Stormvall, 200615 >>

Skrivelse, synpunkter för använt kärnbränsle i Forsmark från Hans Jivander, 200615 >>

Yttrande angående slutförvaring av använt kärnbränsle från Herbert Henkel, 200612 >>

Skrivelse från Nils-Axel mörner, 200606 >>

Skrivelse från Marie Andersson, 200603 >>

Synpunkter/Komplettering Torbjörn Åkermark, 200522 >>

Prövningen om kärnbränsleförvaret
Regeringen har den 27 januari 2022 gett tillåtlighet/tillstånd till ansökan om ett kärnbränsleförvarssystem. Naturskyddsföreningen m.fl. har den 27 april skickat in en begäran om rättsprövning av regeringens beslut till Högsta förvaltningsdomstolen. SKB har valt att i första hand prioritera SKB:s andra pågående mål hos domstol och myndighet, närmast ansökan om ett utökat mellanlager, Clab, som domstolen gav tillstånd till den 22 juni.

Regeringen godkände utbyggnaden av SFR 2 den 22 december 2021. Nu fortsätter Mark- och miljödomstolen och Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, att hantera ansökan. SKB har skickat in sina slutliga yrkanden och villkor till domstolen, och dessa har remissinstanserna fått ge synpunkter på. Efter sommaren väntas SKB:s bemötande.