MKG och SNF:s yttrande om finasiella säkerheter och riskavgift i kärnavfallshanteringen

Svenska Naturskyddsföreningens och Miljöorganisationernas kärnavfallsgransknings har lämnat in ett gemensamt yttrande över Riksgäldskontorets rapport gällande uppdraget att utreda finansiella säkerheter och riskavgift i kärnavfallshanteringen.

Svenska Naturskyddsföreningens, SNF, och Miljöorganisationernas kärnavfallsgransknings, MKG, anser att:

1. Det är viktigt att det så långt möjligt minska sannolikheten att kärnkraftsindustrin ska kunna komma undan det ekonomiska ansvaret för hanteringen av kärnkraftsavfallet.

2. Vid beslut om ett system för finansiella säkerheter och riskavgifter bör regeringen inte bara ta hänsyn till:
– att det kan bli kostnadsökningar med den av industrin nu föreslagna metoden för slutförvar av högaktivt kärnkraftsavfall, eller
– att det finns en risk för att t ex reaktorhaverier, utomlands eller i Sverige, ger en kortare användning av de svenska kärnkraftverken än den tid som används för avgiftsberäkningar.

Regeringen bör dessutom ta hänsyn till

– att det är sannolikt att den metod och de platser som kärnkraftsindustrin nu riktar in sig på inte håller vid en granskning av den långsiktiga säkerheten,
– att det kan visa sig finnas långsiktigt miljömässigt bättre metoder eller platser som om de skulle användas istället kan ge en fördyring av slutförvarskostnaden (som ändå kan motiveras av minskade långsiktiga risker), och
– att det finns kostnader, bl a för övervakningen av slutförvaret för fysiskt skydd/safeguards, efter det att slutförvaret är tillslutet.

SNF och MKG konstaterar dessutom att utredningen i sin sammanfattning skriver:
"Det är ytterst är ett politiskt beslut att göra avvägningen mellan principen att kärnkraftsindustrin ska stå för kärnavfallskostnaderna och vilka konsekvenser det kan få för bl a industrins konkurrenskraft och energiutbudet."

Mot denna bakgrund menar SNF och MKG att det är en självklarhet att regeringen vid varje beslut om avgifter, borgensåtaganden, finansiella säkerheter och riskavgifter endast tar hänsyn till principen att kärnkraftsindustrin ska stå för kärnavfallskostnaderna. Föreningarna har pekat på ett antal osäkerheter, förutom de som regeringen redan tar hänsyn till, som gör att kostnaderna för kärnavfallshanteringen kan bli betydligt högre än industrin anger i sina kalkyler. Det finns därför anledning för regeringen att så snart som möjligt se till att avgifter, borgensåtaganden, finansiella säkerheter och riskavgifter justeras uppåt för att säkra att det allmänna inte i framtiden ska behöva stå för industrins kostnader.

 

SNF:s och MKG:s yttrande om Riksgäldskontorets rapport om finansiella säkerheter >>

Miljödepartementets remiss om Riksgäldskontorets rapport >>

Riksgäldskontorets rapport om finansiella säkerheter för kärnavfallshanteringen >>

Se även nyheten om SNF:s och MKG:s yttrande om kärnavfallsavgifter för 2007 >>

 

Om kärnbränsleförvaret och SFR 2

I MKG:s portaler om kärnbränsleförvaret och SFR 2 finns information om aktuella händelser, möjlighet att följa regeringens, myndighetens och domstolens arbete, ladda ner handlingar m.m. I och med att MKG:s kansli lagts ner i slutet av 2024 är det möjligt att informationen inte längre är aktuell.

 

Prövningen om kärnbränsleförvaret pågår i domstol 
Regeringen gav den 27 januari 2022 tillåtlighet/tillstånd till ansökan om ett kärnbränsleförvarssystem. Naturskyddsföreningen m.fl. skickade den 27 april 2022 in en begäran om rättsprövning av regeringens beslut till Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) och kompletterade den 27 januari 2023 och den 8 maj 2023. Den 11 maj godkände HFD regeringens beslut. Kärnavfallsbolaget SKB skickade den 30 juni 2023 in ett underlag till mark- och miljödomstolens med begäran om tillstånd med villkor för kärnbränsleförvaret och inkapslingsanläggningen. Domstolen har remissat underlaget och skriftväxling pågår. Huvudförhandlingen planeras till september 2024. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, fortsätter att hantera ansökan i en stegvis prövning enligt kärntekniklagen där nästa steg är att kärnavfallsbolaget SKB skickar in en ny säkerhetsanalys PSAR som ska godkännas innan byggstart kan ske.
Läs mer >> 

 

Prövningen om SFR 2 pågår hos SSM 
Regeringen godkände utbyggnaden av SFR 2 den 22 december 2021. Den 21 december 2022 gav mark- och miljödomstolen tillstånd enligt miljöbalken. Länsstyrelsen i Uppsala län överklagade domstolens beslut om villkor till miljööverdomstolen och fick delvis rätt. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, fortsätter att hantera ansökan i en stegvis prövning enligt kärntekniklagen där det första steget för att bolaget ska få börja bygga är att en inlämnad ny säkerhetsanalys PSAR godkänns.
Läs mer >> 

Nyheter

Kalendarium

Inga aktuella händelser.

Till kalenderhistoriken

Prenumerera på MKG:S RSS

Prenumerera på MKB: nyhetsbrev