Den 12 februari 2021 tog Strålsäkerhetsmyndigheten SSM beslut om att förelägga kärnavfallsbolaget (SKB) att uppdatera redovisningen av reparations- och förslutningsåtgärder för bergsalen för medelaktivt avfall, 1BMA, i det befintliga förvaret för kortlivat radioaktivt avfall SFR i Forsmark. Detta efter att SSM sett brister i hur SKB hanterat redovisningen av hur skador planeras att hanteras i den för strålskyddet viktiga betongbarriären.
I bergsalen 1BMA i SFR deponeras medelaktivt kortlivat radioaktivt avfall vars aktivitetsinnehåll och/eller ytdosrat är för hög för att kunna accepteras i de delar av förvaret som används för lågaktivt avfall.
Betongbarriären i bergsalen 1BMA i SFR har idag ett antal olika skador. I det nya föreläggandet från den 12 februari i år skriver SSM att det är oklart hur SKB avser att agera gentemot tidigare förelägganden och redovisade förslag om reparationer i bergsalen 1BMA:
”Innevarande analys, i vilken SKB tillgodoräknar sig de säkerhetsfunktioner som kringsgjutningsbruket tillskrivs, skulle kunna ge en missvisande bild av förvarsdelens långsiktiga skyddsförmåga om kringgjutning av avfallet inte kommer att utföras i samband med förslutning. Även avseende de reparationsåtgärder som ligger till grund för beräkningsfallen i SKB:s innevarande analys är det oklart för SSM huruvida förslutningsplanen de facto har uppdaterats.”
SSM skriver i föreläggandet att det finns diskrepanser i SKB:s sammanlagda redovisningar. Där ingår förslutningsplan, säkerhetsanalys, kompletteringar och analyser inom ramen för de tillsynsärenden som har bäring på förvarsdelens långsiktiga skyddsförmåga.
På grund av denna diskrepans, och med hänvisning till att det finns frågor som kopplar till detta och som för närvarande utreds, samt nyvunnen kunskap på området, anser SSM att det finns ett behov av en uppdaterad samlad redovisning som innefattar SKB:s innevarande förslutningsplaner samt hur dessa finns beaktade i den långsiktiga strålsäkerhetsanalysen.
Myndigheten vill även ha en analys som motiverar den slutliga konstruktionen, utifrån det hanteringsvägar bolaget nu planerar för. Denna analys bör enligt SSM inte endast utgå från myndighetens riskkriterium (5 § SSMFS 2008:37), utan även utifrån ett tålighetsperspektiv (5 § SSMFS 2008:21). Mot denna bakgrund förelägger SSM även SKB att uppdatera sin förslutningsplan för förvarsdelen 1BMA.
Genomgång av grundläggande myndighetsutövning
Till detta ärende har det även funnits en kopplad diskussion mellan SKB och SSM där bolaget ställt frågor kring myndighetens användning av begreppet strålsäkerhetsanalys. Vid ett möte mellan dessa parter den 1 februari 2021 beskriver myndigheten mycket grundläggande hur begreppet strålsäkerhetsanalys bör tolkas (se sidan 7 i presentationen från mötet mellan SSM och SKB den 1 februari i fil nedan). I denna presentation beskriver även SSM, återigen mycket grundläggande, hur ett föreläggande och ett villkor från myndigheten ska förstås.
Senast den 31 mars 2023 ska SKB ha inkommit med nya redovisningar enligt föreläggandet till SSM, eller – om regeringen har meddelat tillstånd till utbyggnad av SFR – i samband med och vid den tidpunkt då den preliminära säkerhetsredovisningen lämnas till myndigheten för godkännande inför utbyggnaden av SFR.
Länkar:
Föreläggande om analys av strålsäkerheten för 1BMA, 210212 >>
Mötesanteckningar från möte mellan SSM och SKB om 1BMA, 210201 >>
SSM:s presentation från möte mellan SSM och SKB om 1BMA, 210201 >>
SKB:s presentation från möte mellan SSM och SKB om 1BMA, 210201 >>
Workshop för kommunfullmäktige i Östhammar om SFR 2, 210128 >>
SSM vill ha snabbare återtag av feldeponerat avfall i SFR, 201216 >>