MKG saknar alternativredovisningar i OKG:s ansökan om utökat markförvar för mycket lågaktivt kärnavfall

Sedan 1980-talet har mycket lågaktivt kärnavfall lagts i mycket enkla deponier vid Oskarshamns kärnkraftverk. OKG AB ansökte i slutet av 2021 om att få tillstånd att utöka lagringsvolymen för markförvaret. Ansökan har remitterats av Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, och mark- och miljödomstolen för att få synpunkter på om ansökan kan anses komplett. Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG, kan inte i samrådsredovisningen i ansökan se att OKG redovisat hur de synpunkter som föreningen framfört i samrådet inför ansökan har beaktats. MKG har skickat sina synpunkter till både SSM och domstolen i ett yttrande den 28 februari 2022. Uppdatering 1: SSM skickade ett yttrande till domstolen 25 mars där myndigheten pekar på ett omfattande kompletteringsbehov av OKG:s ansökan, bland annat en redovisning av åtgärder för att följa avfallshierarkin enligt miljöbalken. Uppdatering 2: Domstolen har skickat ett föreläggande till OKG om komplettering (se föreläggande länkad nedan), OKG ska svara senast 11 maj (men fått anstånd till 17 juni). 

Hösten 2021 ansökte Oskarshamns Kraftgrupp, OKG, om att få utökat tillstånd för markförvaring av mycket lågaktivt kärnavfall vid sin anläggning i Oskarshamn.  Ansökan prövas parallellt enligt kärntekniklagen och miljöbalken. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, skickade den 17 december ut ansökan på remiss för synpunkter om kompletteringsbehov. Mark- och miljödomstolen i Växjö skickade den 22 december ut en remiss, i första hand riktad till myndigheter, med frågan om ansökningshandlingarna behövde kompletteras. Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG, skickade den 28 februari ett yttrande med kompletteringssynpunkter till SSM och miljödomstolen.

MKG saknar en beskrivning i samrådsredovisningen till ansökan av hur de frågor som föreningen lyft i samrådet har omhändertagits i ansökans miljökonsekvensbeskrivning, MKB. 

Synpunkterna i kortfattad form är:

1. De existerande markförvaren är inte acceptabla för långsiktig förvaring av mycket lågaktivt radioaktivt avfall då de kan utgöra ett miljöproblem lång tid framöver, även efter att radioaktiviteten avklingat. MKG anser att avfallet fortsättningsvis bör hanteras och på ett sätt så det kan hanteras tillsammans med det kortlivade låg- och medelaktiva radioaktiva avfallet som kommer från anläggningen. MKG vill därför i MKB:n se alternativredovisningar med utförliga beskrivningar av möjligheten att hantera och långsiktigt förvara avfallet utan att bygga nya markförvar. 

2. MKG saknar i MKB:n en detaljerad beskrivning av det avfall som finns i deponin i dagsläget. 

3. Om tillstånd ges är det viktigt att bästa möjliga teknik för deponi används och har beskrivits i MKB:n.

Nedan finns en bild på hur den nuvarande deponin ser ut. 

Bild från OKG:s tekniska beskrivning Bilaga 6 sida 16
Bild från OKG:s bilaga 6 Teknisk Beskrivning s.16, bilden är tagen 2014. 

Bilden ger en tydlig uppfattning av innebörden av den verksamhet med att deponera omfattande volymer avfall i mycket enkla deponier vid Oskarshamns kärnkraftverk som har kunnat pågå sedan 1986, i över 35 års tid.

Utöver de frågor som MKG tagit upp i samrådet anser MKG att ansökan/MKB:n ska innehålla en analys av behovet av långsiktigt skydd mot stölder av avfall och skrot som kan vara mer eller radioaktivt. Föreningen ser att området där kärnkraftverket ligger kan komma att klassas som ett icke kärntekniskt område inom 20-30 år. Vad händer med deponin efter det?

MKG menar att det bästa vore att inte ge något tillstånd för ytterligare deponering. I stället bör den existerande deponin saneras. Detta kommer föreningen att framföra i sakprövningen efter att ansökan kungjorts.

Tidigare har Ringhals sökt om att få öka markförvaringen men drog tillbaka den ansökan, se länkar nedan.



Länkar:

Uppdatering: SSM:s yttrande gällande kompletteringsbehov av OKG:s ansökan om tillstånd till markförvar, 220323 >>

Uppdatering 2: Mark- och miljödomstolens föreläggande om komplettering, 220413 >> (med anstånd till 17 juni)

MKG:s yttrande till SSM och domstolen ned kompletteringssynpunkter på ansökan om utökat markförvar i Oskarshamn, 220228 >>

Tidigare nyhet om att OKG ansöker om tillstånd för utökad markförvaring av lågaktivt kärnavfall, 211222 >>

Tidigare nyhet om att Ringhals återkallar ansökan om att utöka markförvaret för mycket lågaktivt avfall, 200601 >>

Tidigare nyhet om att MKG yttrar sig över utökat markförvar i Ringhals, 170811 >>

Ansökan enligt Miljöbalken, i Mål M6215-21 hos Växjö mark- och miljödomstol (pdf:er):

Aktbilaga 1: Ansökan enligt miljöbalken >>

Aktbilaga 2: Bilaga 1 - Miljökonsekvensbeskrivning >>

Aktbilaga 3: Underbilaga 1 - Samrådsredogörelse >>

Aktbilaga 4: Underbilaga 2 - Radiologisk konsekvensanalys för MLA3 vid OKG >>

Aktbilaga 5: Underbilaga 2a - Dosberäkning för markodling och brunnsanläggning i närheten av MLA3 >>

Aktbilaga 6: Underbilaga 3 - Miljöriskanalys MLA3 >>

Aktbilaga 7: Underbilaga 4 - Klimatutredning MLA3, DGE Mark & Miljö >>

Aktbilaga 8: Underbilaga 4a - PM angående framtida havsnivåer, DGE Mark & Miljö >>

Aktbilaga 9: Underbilaga 5 - PM angående jordvallar runt området, DGE Mark & Miljö >>

Aktbilaga 10: Bilaga 6 - Teknisk beskrivning >>



Ansökan enligt Kärntekniklagen, SSM2021-7697, hos Strålsäkerhetsmyndigheten (pdf:er):

- Ansökan om tillstånd enligt lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet..., 211130 >>

- Bilaga 1 till ansökan om tillstånd enligt lagen om kärnteknisk verksamhet >>

- Bilaga 2 Sammanfattning av ansökningshandlingar avseende tillstånd till markförvar... >>

- Bilaga 3 FSG av sammanfattande Rapport om underlag inför anöskan om utbyggt Markdeponi >>

- Bilaga 4 Teknisk beskrivning >>

- Bilaga 5 Miljökonsekvensbeskrivning >>

 

Om kärnbränsleförvaret och SFR 2

I MKG:s portaler om kärnbränsleförvaret och SFR 2 finns information om aktuella händelser, möjlighet att följa regeringens, myndighetens och domstolens arbete, ladda ner handlingar m.m. I och med att MKG:s kansli lagts ner i slutet av 2024 är det möjligt att informationen inte längre är aktuell.

 

Prövningen om kärnbränsleförvaret pågår i domstol 

Regeringen gav den 27 januari 2022 tillåtlighet/tillstånd till ansökan om ett kärnbränsleförvarssystem. Naturskyddsföreningen m.fl. skickade den 27 april 2022 in en begäran om rättsprövning av regeringens beslut till Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) och kompletterade den 27 januari 2023 och den 8 maj 2023. Den 11 maj godkände HFD regeringens beslut. Kärnavfallsbolaget SKB skickade den 30 juni 2023 in ett underlag till mark- och miljödomstolens med begäran om tillstånd med villkor för kärnbränsleförvaret och inkapslingsanläggningen. Domstolen har remissat underlaget och skriftväxling pågår. Huvudförhandlingen planeras till september 2024. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, fortsätter att hantera ansökan i en stegvis prövning enligt kärntekniklagen där nästa steg är att kärnavfallsbolaget SKB skickar in en ny säkerhetsanalys PSAR som ska godkännas innan byggstart kan ske.

Läs mer >> 

 

Prövningen om SFR 2 pågår hos SSM 

Regeringen godkände utbyggnaden av SFR 2 den 22 december 2021. Den 21 december 2022 gav mark- och miljödomstolen tillstånd enligt miljöbalken. Länsstyrelsen i Uppsala län överklagade domstolens beslut om villkor till miljööverdomstolen och fick delvis rätt. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, fortsätter att hantera ansökan i en stegvis prövning enligt kärntekniklagen där det första steget för att bolaget ska få börja bygga är att en inlämnad ny säkerhetsanalys PSAR godkänns.

Läs mer >> 

Nyheter

Kalendarium

Inga aktuella händelser.

Till kalenderhistoriken

Prenumerera på MKG:S RSS

Prenumerera på MKB: nyhetsbrev