Sedan 1980-talet har mycket lågaktivt kärnavfall lagts i mycket enkla deponier vid Oskarshamns kärnkraftverk. OKG AB ansökte i slutet av 2021 om att få tillstånd att utöka lagringsvolymen för markförvaret. Ansökan har remitterats av Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, och mark- och miljödomstolen för att få synpunkter på om ansökan kan anses komplett. Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG, kan inte i samrådsredovisningen i ansökan se att OKG redovisat hur de synpunkter som föreningen framfört i samrådet inför ansökan har beaktats. MKG har skickat sina synpunkter till både SSM och domstolen i ett yttrande den 28 februari 2022. Uppdatering 1: SSM skickade ett yttrande till domstolen 25 mars där myndigheten pekar på ett omfattande kompletteringsbehov av OKG:s ansökan, bland annat en redovisning av åtgärder för att följa avfallshierarkin enligt miljöbalken. Uppdatering 2: Domstolen har skickat ett föreläggande till OKG om komplettering (se föreläggande länkad nedan), OKG ska svara senast 11 maj (men fått anstånd till 17 juni).
Hösten 2021 ansökte Oskarshamns Kraftgrupp, OKG, om att få utökat tillstånd för markförvaring av mycket lågaktivt kärnavfall vid sin anläggning i Oskarshamn. Ansökan prövas parallellt enligt kärntekniklagen och miljöbalken. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, skickade den 17 december ut ansökan på remiss för synpunkter om kompletteringsbehov. Mark- och miljödomstolen i Växjö skickade den 22 december ut en remiss, i första hand riktad till myndigheter, med frågan om ansökningshandlingarna behövde kompletteras. Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG, skickade den 28 februari ett yttrande med kompletteringssynpunkter till SSM och miljödomstolen.
MKG saknar en beskrivning i samrådsredovisningen till ansökan av hur de frågor som föreningen lyft i samrådet har omhändertagits i ansökans miljökonsekvensbeskrivning, MKB.
Synpunkterna i kortfattad form är:
1. De existerande markförvaren är inte acceptabla för långsiktig förvaring av mycket lågaktivt radioaktivt avfall då de kan utgöra ett miljöproblem lång tid framöver, även efter att radioaktiviteten avklingat. MKG anser att avfallet fortsättningsvis bör hanteras och på ett sätt så det kan hanteras tillsammans med det kortlivade låg- och medelaktiva radioaktiva avfallet som kommer från anläggningen. MKG vill därför i MKB:n se alternativredovisningar med utförliga beskrivningar av möjligheten att hantera och långsiktigt förvara avfallet utan att bygga nya markförvar.
2. MKG saknar i MKB:n en detaljerad beskrivning av det avfall som finns i deponin i dagsläget.
3. Om tillstånd ges är det viktigt att bästa möjliga teknik för deponi används och har beskrivits i MKB:n.
Nedan finns en bild på hur den nuvarande deponin ser ut.

Bilden ger en tydlig uppfattning av innebörden av den verksamhet med att deponera omfattande volymer avfall i mycket enkla deponier vid Oskarshamns kärnkraftverk som har kunnat pågå sedan 1986, i över 35 års tid.
Utöver de frågor som MKG tagit upp i samrådet anser MKG att ansökan/MKB:n ska innehålla en analys av behovet av långsiktigt skydd mot stölder av avfall och skrot som kan vara mer eller radioaktivt. Föreningen ser att området där kärnkraftverket ligger kan komma att klassas som ett icke kärntekniskt område inom 20-30 år. Vad händer med deponin efter det?
MKG menar att det bästa vore att inte ge något tillstånd för ytterligare deponering. I stället bör den existerande deponin saneras. Detta kommer föreningen att framföra i sakprövningen efter att ansökan kungjorts.
Tidigare har Ringhals sökt om att få öka markförvaringen men drog tillbaka den ansökan, se länkar nedan.
Länkar:
Uppdatering: SSM:s yttrande gällande kompletteringsbehov av OKG:s ansökan om tillstånd till markförvar, 220323 >>
Uppdatering 2: Mark- och miljödomstolens föreläggande om komplettering, 220413 >> (med anstånd till 17 juni)
Tidigare nyhet om att MKG yttrar sig över utökat markförvar i Ringhals, 170811 >>
Ansökan enligt Miljöbalken, i Mål M6215-21 hos Växjö mark- och miljödomstol (pdf:er):
Aktbilaga 1: Ansökan enligt miljöbalken >>
Aktbilaga 2: Bilaga 1 - Miljökonsekvensbeskrivning >>
Aktbilaga 3: Underbilaga 1 - Samrådsredogörelse >>
Aktbilaga 4: Underbilaga 2 - Radiologisk konsekvensanalys för MLA3 vid OKG >>
Aktbilaga 5: Underbilaga 2a - Dosberäkning för markodling och brunnsanläggning i närheten av MLA3 >>
Aktbilaga 6: Underbilaga 3 - Miljöriskanalys MLA3 >>
Aktbilaga 7: Underbilaga 4 - Klimatutredning MLA3, DGE Mark & Miljö >>
Aktbilaga 8: Underbilaga 4a - PM angående framtida havsnivåer, DGE Mark & Miljö >>
Aktbilaga 9: Underbilaga 5 - PM angående jordvallar runt området, DGE Mark & Miljö >>
Aktbilaga 10: Bilaga 6 - Teknisk beskrivning >>
Ansökan enligt Kärntekniklagen, SSM2021-7697, hos Strålsäkerhetsmyndigheten (pdf:er):
- Ansökan om tillstånd enligt lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet..., 211130 >>
- Bilaga 1 till ansökan om tillstånd enligt lagen om kärnteknisk verksamhet >>
- Bilaga 2 Sammanfattning av ansökningshandlingar avseende tillstånd till markförvar... >>
- Bilaga 3 FSG av sammanfattande Rapport om underlag inför anöskan om utbyggt Markdeponi >>