Riksgälden avstyrker industrins förslag på förändrat driftstidsantagande

Den 30 juni lämnade kärnkraftsägarna in en begäran till regeringen att den antagna driftstiden för kärnkraftreaktorerna när kärnavfallsavgifter beräknas ska vara 60 år i stället för dagens 50 år. Avsikten är att få ner avgifterna. Riksgälden lämnade den 14 oktober in ett yttrande till regeringen och avstyrker industrins begäran. Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG, anser att det är viktigt att statens risk för att stå för industrins avfalls- och rivningskostnader inte ökar och stödjer myndighetens ståndpunkt.

Den 30 juni lämnade Vattenfall AB, Sydkraft Nuclear Power AB och Fortum Sverige AB en begäran till regeringen om att ändra förordningen om finansiering av kärntekniska restprodukter så att den antagna driftstiden för kärnkraftsreaktorerna förlängs från 50 till 60 år.

Riksgälden yttrade sig över industrins begäran till regeringen den 14 oktober och myndigheten avstyrker begäran med dessa huvudskäl:

  • Enligt finansieringslagen ska kärnavfallsavgifter beräknas utifrån förväntade inbetalningar och av finansieringsförordningen framgår vilken drifttid som ska antas för reaktorerna. Det måste därför inte föreligga särskilda skäl för att anta en annan drifttid än den som industrin planerar för.
  • Planerad drifttid har betydelse för förväntad drifttid, men är inte nödvändigtvis densamma. Hittills har den faktiskt realiserade drifttiden varit kortare än den planerade drifttiden för de reaktorer som stängts ned. Riksgälden bedömer att det även framgent finns ekonomiska, politiska och tekniska osäkerheter som kan innebära att framtida beslut om reaktorernas drift avviker från industrins planeringsförutsättningar i dag.
  • Riksgälden bedömer att kärnavfallsavgifterna skulle sjunka med industrins förslag, vilket motsvarar en längre tid innan en tillståndshavares fondtillgångar och skulder når balans. Detta innebär att statens risk i finansieringssystemet ökar även beaktat de säkerheter som ställs av moderbolagen.

Riksgälden redogör även för hur den befintliga finansieringsordningen anpassar drifttidsantagandet i takt med att reaktorernas drifttid ökar, vilket gör att avgifterna ändå blir lägre i praktiken när de längre driftstiderna uppnås.

Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG, anser att det är viktigt att statens risk för att stå för industrins avfalls- och rivningskostnader inte ökar och stödjer myndighetens ståndpunkt.

 

Länkar:

Industrins begäran, 220630 >>

Riksgäldens yttrande, 221014 >>

Nyhet på riksgäldens hemsida, 221014 >>

 

Nyhet på MKG:s hemsida om att Riksgälden anser att kärnavfallsavgifterna bör höjas, 220630 >>

Nyhet på MKG:s hemsida om att regering beslutat om nya kärnavfallsavgifter för 2022-2023, 220127 >>

Nyhet på MKG:s hemsida om att Riksdagen röstade ja till ändringsförslagen i finansieringslagen, 171025 >>

 

 

Om kärnbränsleförvaret och SFR 2

I MKG:s portaler om kärnbränsleförvaret och SFR 2 finns information om aktuella händelser, möjlighet att följa regeringens, myndighetens och domstolens arbete, ladda ner handlingar m.m. I och med att MKG:s kansli lagts ner i slutet av 2024 är det möjligt att informationen inte längre är aktuell.

 

Prövningen om kärnbränsleförvaret pågår i domstol 

Regeringen gav den 27 januari 2022 tillåtlighet/tillstånd till ansökan om ett kärnbränsleförvarssystem. Naturskyddsföreningen m.fl. skickade den 27 april 2022 in en begäran om rättsprövning av regeringens beslut till Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) och kompletterade den 27 januari 2023 och den 8 maj 2023. Den 11 maj godkände HFD regeringens beslut. Kärnavfallsbolaget SKB skickade den 30 juni 2023 in ett underlag till mark- och miljödomstolens med begäran om tillstånd med villkor för kärnbränsleförvaret och inkapslingsanläggningen. Domstolen har remissat underlaget och skriftväxling pågår. Huvudförhandlingen planeras till september 2024. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, fortsätter att hantera ansökan i en stegvis prövning enligt kärntekniklagen där nästa steg är att kärnavfallsbolaget SKB skickar in en ny säkerhetsanalys PSAR som ska godkännas innan byggstart kan ske.

Läs mer >> 

 

Prövningen om SFR 2 pågår hos SSM 

Regeringen godkände utbyggnaden av SFR 2 den 22 december 2021. Den 21 december 2022 gav mark- och miljödomstolen tillstånd enligt miljöbalken. Länsstyrelsen i Uppsala län överklagade domstolens beslut om villkor till miljööverdomstolen och fick delvis rätt. Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, fortsätter att hantera ansökan i en stegvis prövning enligt kärntekniklagen där det första steget för att bolaget ska få börja bygga är att en inlämnad ny säkerhetsanalys PSAR godkänns.

Läs mer >> 

Nyheter

Kalendarium

Inga aktuella händelser.

Till kalenderhistoriken

Prenumerera på MKG:S RSS

Prenumerera på MKB: nyhetsbrev