Huvudförhandlingen om tillstånd med villkor i mål M 7062-14 om ansökan att få bygga till förvaret för kortlivat radioaktivt driftsavfall från kärnkraften i Forsmark SFR med ett nytt förvar för kortlivat radioaktivt rivningsavfall SFR 2 har pågått mellan den 29 november till 1 december. Naturskyddsföreningens, Jordens Vänners och MKG:s ställningstagande under förhandlingen har bl.a. varit att det ska finnas ett villkor att det feldeponerade historiska avfallet i SFR ska tas upp innan byggstart eller åtminstone innan provdrift av det nya förvaret.
SFR är det nuvarande förvaret för kortlivat radioaktivt driftsavfall från kärnkraften och finns under havsbotten utanför Forsmarks kärnkraftverk. SFR 2 är ett nytt förvar för kortlivat radioaktivt avfall från rivning av reaktorer som kärnavfallsbolaget SKB ansökt om att få bygga ihopkopplat och under det gamla förvaret. Prövningen om ett miljötillstånd för SFR och SFR 2 har pågått sedan 2014. Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt höll i en huvudförhandling oktober 2019 och i december 2021 fattade regeringen beslut om tillåtlighet. Under 2022 har domstolen återigen kungjort ansökan och haft skriftväxlingar om förslag på villkor. Nu har prövningen kommit så långt att huvudförhandlingen om villkor som ägde rum den 29 november till 1 december är avslutad och domstolens slutliga beslut är det som kvarstår.
Under huvudförhandlingen närvarade, förutom sökanden SKB, Strålsäkerhetsmyndigheten, Östhammars kommun, Länsstyrelsen Uppsala län, Naturskyddsföreningen, Jordens Vänner och MKG samt Folkkampanjen mot Kärnkraft-Kärnvapen och Milkas.
Naturskyddsföreningen, Jordens Vänner och MKG framförde sina ställningstaganden som avslutningsvis under förhandlingen var följande:
• Föreningarna vidhåller inställningen att ansökan i första hand ska avstyrkas.
• Föreningarna anser i första hand att ett återtag av det feldeponerade avfallet i SFR innan byggstart, och i andra hand innan provdrift av SFR 2, ska ingå som ett villkor till ett eventuellt tillstånd.
• Föreningarna anser att ett prövotidsförfarande på tre år är lämpligt för att förbereda för ett genomförande av ett återtag av det feldeponerade avfallet innan byggstart.
• Föreningarna vill ha en syn av den del av förvaret som innehåller det feldeponerade avfallet (BFA) innan huvudförhandlingen avslutas.
• Föreningarna manar att frågan om artskyddsdispens bäst hanteras genom en ansökan till Länsstyrelsen i Uppsala län
• Föreningarna avstyrker ett verkställighetsförordnande innan det feldeponerade avfallet är återtaget, om det blir ett villkor att ta upp avfallet innan byggstart.
Anledningen till att föreningarna vidhåller sitt ställningstagande om att ansökan ska avstyrkas, trots att regeringen gett sin tillåtlighet, är att föreningarna menar att det finns en risk att de geohydrologiska modelleringarna säkerhetsanalysen inte i tillräcklig omfattning tagit hänsyn till de storregionala grundvattenströmmarna under förvaret. Efter tillslutning kan därför utsläpp av radioaktiva ämnen till havet ovanför förvaret ske på mindre än 100 år. Föreningarna menar att lokaliseringen av SFR och SFR 2 är olämplig med anledning av läckströmmarna från likströmsöverföringen av el mellan Sverige och Finland, som orsakar korrosion. Dessutom finns det stora naturvärden på platsen som även ligger nära flera Natura 2000-områden.
Föreningarnas ställningstagande om det feldeponerade avfallet var något som diskuterades under förhandlingen. Avfallet ligger i 2 844 tunnor i containrar och har legat i nuvarande SFR sedan 90-talet. Avfallet kallas historiskt då det skapades av det svenska historiska civila och militära kärnforskningsprogrammet. För över tio år sedan, år 2012, uppdagades det att avfallet innehåller långlivat avfall och inte ska förvaras i SFR. Föreningarna ser att sökanden fördröjer ett återtag, vilket kan betyda att ett återtag aldrig blir möjligt då containrarna håller på att rosta
sönder vilket i sin tur påverkar möjligheten att transportera ut avfallet. Föreningarna vill därför att det blir ett villkor att avfallet tas upp innan byggstart sker eller åtminstone innan nytt avfall deponeras i SFR 2, vilket sker under provdriften.
Under målets huvudförhandlingen 2019 arrangerades en syn av SFR. Synen innehöll dock inte det rum där det feldeponerade avfallet är placerat, trots att MKG begärde att få se det. Föreningarna vill därför ha en syn av det feldeponerade avfallet under nuvarande förhandling vilket domstolen nekade i ett beslut under förhandlingen.
Strålsäkerhetsmyndigheten berättade under huvudförhandlingen om deras pågående ärende rörande det feldeponerade avfallet och att det anser att det är upp till domstolen att avgöra om ärendet även ska behandlas inom prövningen enligt miljöbalken. Strålsäkerhetsmyndigheten bedriver tillsyn av SFR och har då tagit bilder på de rostiga containrarna.
Under huvudförhandlingen har SKB:s föreslagna villkor diskuterats rörande bl.a. avloppsvatten, länshållningsvatten, lakvatten, kväverening, arbete i vattenområde, hantering av avfall och kemikalier, damning, trafik och bulleralstrande arbeten. Huvudförhandlingen har även behandlat begärandet om dispens från artskyddsförordningen och Natura 2000. Inom området som kan påverkas av bygget av det nya förvaret finns 7 orkidéer och 14 rödlistade fågelarter som kan beröras, även om kärnavfallsbolaget SKB menar att det nästan inte blir någon påverkan alls på naturvärden under bygget.
Mark- och miljödomstolen anger att dom meddelas den 21 december kl. 13.00.
Länkar:
MKG:s presentation under huvudförhandlingen >>
Läs även:
Aktbilagor från Domstolen >>
Mark- och miljödomstolens förhandlingsordning >>
Sammanställning av förslag till villkor m.m. från sökandeombuden, 221207 >>
Presentationer från SKB om:
- Glidformsgjutning >>
- Övriga yrkanden >>
- Natura 2000-tillstånd och artskyddsdispens >>
- Förslag till bemyndiganden >>
- Kontroll, bullerskyddsåtgärder längs vägar, skyddade arter >>
- Energieffektivisering >>
- Ovanjordsanläggningens utformning >>
- Fiskeavgift >>
- Dialogforum, omvärldsbevakning, masshantering >>
- Utsläpp av andra miljöstörande ämnen >>
- avloppsvatten, länshållningsvatten, lakvatten, kväverening >>
- arbete i vattenområde >>
- hantering av avfall och kemikalier, damning >>
- trafik >>
- etablering av bulleralstrande arbeten >>
- allmänt villkor och buller >>
- yrkanden >>
- tillstånd och laglighetsförklaring >>
Handlingar från andra aktörer:
- Förslag tillägg till villkor 5 från Östhammars kommun >>
- Länsstyrelsen Uppsala; Komplettering av villkorsförslag energieffektivisering >>
- Presentation Naturskyddsföreningen, MKG, m.fl; synpunkter rörande tillstånd och villkor >>
- Milkas; Kortlivade och långlivade ämnen >>
- Milkas; Radioaktiva ämnen i SFR >>
- Milkas; SFR och dess radioaktiva innehåll, 221130 >>
- Milkas; yttrande om villkor, 221130 >>
Läs mer om SFR 2 på MKG:s hemsida:
SKB bemöter synpunkter på föreslagna villkor för SFR-2, 220916 >>
SSM vill inte att strålsäkerhetsfrågor ska ingå i villkorsprövningen av SFR 2, 220627 >>
MKG med medlemmar lämnar synpunkter på SFR till miljödomstolen, 220615 >>
Mark- och miljödomstolen har tagit fram en tidsplan för målet om SFR 2, 220502 >>
SKB har lämnat yrkanden och villkorsförslag om SFR 2 till domstolen, 220331 >>
Regeringen godkänner utbyggnaden av SFR i Forsmark, 211222 >>
Mark- och miljödomstolen yttrar sig till regeringen om SFR, 191113 >>